donelvis |
|
|
|
Dołączył: 13 Lip 2015 |
Posty: 335 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: z Polski |
|
|
![](http://picsrv.fora.pl/Aeolus/images/spacer.gif) |
![](http://picsrv.fora.pl/Aeolus/images/spacer.gif) |
![](http://picsrv.fora.pl/Aeolus/images/post_corner.gif) |
|
Z jakiego materiału lepiej jest zakupić uszczelniacz (simmering) wałka zdawczego (ma kontakt z olejem silnikowym, jest narażony na stałe tarcie, na podwyższoną temperaturę od karteru silnika):
NBR czy FPM ?
NBR to KAUCZUK BUTADIENOWO - AKRYLONITRYLOWY
polimer butadienu oraz akrylonitrylu. Zawartość akrylonitrylu może wynosić od 18 do 50%. Wulkanizaty kauczuku akrylonitrylowego charakteryzują się:
- odpornością na oleje, smary, paliwa,
- elastycznością,
- odpornością na niskie temperatury,
- ograniczoną przepuszczalnością gazów,
- małym odkształceniem trwałym przy ściskaniu.
NBR z 18% zawartością akrylonitrylu charakteryzuje się dobrą odpornością na niskie temperatury - do około -38°C oraz średnią odpornością na oleje i paliwa. NBR z 50% zawartością akrylonitrylu charakteryzuje się optymalną odpornością na oleje i paliwa, ale gorszą odpornością na niskie temperatury - do około -3 °C. Elastyczność, przepuszczalność gazów oraz odkształcenie trwałe przy ściskaniu zmniejsza się warz ze wzrostem zawartości akrylonitrylu. Większość uszczelnień stosowanych w hydraulice i pneumatyce wykonanych jest na bazie NBR.
DOBRA ODPORNOŚĆ:
- węglowodory alifatyczne tj. propan, butan, benzyna, oleje mineralne (olej - smarowy, oleje hydrauliczne z grup H, H-L, H-LP)
- oleje mineralne i smary
- niepalne ciecze hydrauliczne typu: HSA, HSB (emulsje olejowo - wodne) i HSC(mieszanki poliglikolu z wodą)
- oleje pochodzenia roślinnego i zwierzęcego lekkie oleje opałowe i paliwa do silników wysokoprężnych
- wodę do 60 °C (specjalne gatunki do 100 °C)
- rozcieńczone kwasy i zasady w niezbyt wysokich temperaturach
BRAK ODPORNOŚCI:
- węglowodory aromatyczne i chlorowane np. benzen, tri, tetra
- estry i rozpuszczalniki polarne
- oleje i smary silikonowe ciecze hydrauliczne typu HSD (oparte na - poliestrach i węglowodorach chlorowanych)
- płyny hamulcowe na bazie glikoli
- ozon - mieszanina NBR i PVC podwyższa tą odporność
FPM to KAUCZUK FLUOROWY - FKM/FPM (VITON)
Jest to polimer monomerów zawierających fluor, głównie fluorku winilidenu i sześciofluoropropylenu lub fluorku winilidenu i trójchloroetylenu. Zawartość fluoru zapewnia niepalność. Wulkanizaty kauczuku fluorowego odznaczają się szczególną odpornością cieplną i chemiczną. Odporny jest na ozon, promieniowanie ultrafioletowe, agresywne związki chemiczne, oleje i paliwa. Elastomery fluorowe wykazują niewielką przepuszczalność gazów i minimalny spadek wagi w warunkach pracy w próżni.
DOBRA ODPORNOŚĆ:
- oleje i smary mineralne również z dodatkami uszlachetniającymi
- węglowodory aromatyczne i alifatyczne
- trudnopalne ciecze hydrauliczne na bazie fosforoestrów i węglowodorów - chlorowanych (HSC)
- oleje syntetyczne do silników lotniczych
BRAK ODPORNOŚCI:
- stężone roztwory ługu sodowego i kwasów
- ketony
- estry
- etery małocząsteczkowe np. octan
- kwasy organiczne np. octowy i mrówkowy
- gorącą wodę
- parę wodną
ZAKRES TEMPERATUROWY: -20°C do +200 °C, krótkotrwale do 230°C
Uwaga: podany zakres temperatury pracy odnosi się do badań w powietrzu i niejednokrotnie nie pokrywa się z zakresem obowiązującym w innych mediach. Odporność na poszczególne media wulkanizatu FKM/FPM zawiera załączona tabela odporności chemicznej. |
|